Horní menu

Drobečková navigace

Domů > Sociální služby > Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež - Hrušov > Veřejný závazek NZDM Hrušov

Veřejný závazek NZDM Hrušov

Služba Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež je poskytována v NZDM-KC Hrušov, jež je součástí Vzájemného soužití o.p.s.

tel: +420 596 244 641, mobil: 777 760 195

e-mail: nzdmkchrusov@vzajemnesouziti.cz   

web:     www.vzajemnesouziti.cz

 

Poslání:

Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež – Komunitní centrum Hrušov je tady pro to, aby dětem a mladým lidem ve věku od 6 – 26 let z Ostravy a okolí nabízelo informace, bezpečný prostor pro trávení volného času, pomoc a podporu při překonání těžkých životních situacích.

.

Cíle:

Dlouhodobé cíle

Cílem NZDM-KC Hrušov je podporovat děti a mládež k osobnímu rozvoji a napomoci ke zlepšení kvality jejich života v těchto základních oblastech:

 

  • Informovanost: zvýšení povědomí a informovanosti o aktuálních společenských tématech prostřednictvím přednášek, poskytování poradenství, zlepšení přístupu k informacím
  • Vzdělávání: podporou při získávání vzdělání (doučování, pomoc při výběru střední školy apod.)
  • Volný čas: využití volného času prostřednictvím nabídky neplacených volnočasových aktivit.
  • Vztahy: zlepšení mezilidské komunikace prostřednictvím nácviku modelových situací
  • Zaměstnání: příprava na budoucí zaměstnání prostřednictvím praktických aktivit
  • Zdraví: zlepšení zdravotního stavu prostřednictvím podávání informací o důležitosti prevence a o hygieně
  • Návykové látky a závislosti: zvýšení povědomí o nebezpečí užívání návykových látek a o závislostech prostřednictvím přednášek (ve spolupráci také s jinými NNO, které se zabývají touto problematikou)
  • Finance: naučit mládež, jak správně hospodařit s penězi prostřednictvím praktických aktivit
  • Práva: zlepšit znalost svých vlastních práv, ale také všeobecně platných zákonů prostřednictvím přednášek a modelových situací

 

 

Cílová skupina:

NZDM-KC Hrušov je tady pro děti a mladé lidi ve věku 6-26 let z Ostravy a jejího okolí, kteří hledají pomoc, podporu, radu, místo na trávení volného času, a nebo nové kamarády.

Sekundární cílová skupina :

  • účastníci kulturních a jiných akcí z řad širší veřejnosti
  • rodiče a osoby blízké

Pro koho tady nejsme/ Nemůžeme ti naši službu nabídnout:

  • pokud je ti méně než 6 let nebo více než 26 let
  • pokud nemáš žádné problémy nebo tě nic netrápí
  • pokud potřebuješ pomoc s něčím, co u nás nepomáháme řešit
  • pokud máš nějaké vážné zdravotní problémy, díky kterým potřebuješ neustálou asistenci druhého člověka
  • pokud jsi momentálně vážně nemocný (žloutenka, neštovice atd.), můžeš přijít, až budeš zdráv

 

Nejčastější typy problémů cílové skupiny/uživatelů služby (vymezení obtížné životní situace) 

  • Uživatele služby NZDM – KC Hrušov se nejčastěji setkávají s následujícími důsledky života v podmínkách sociálního vyloučení (typy nepříznivé sociální situace), které spolu úzce souvisí: nejisté zázemí
  • dlouhodobá nezaměstnanost rodičů, rodiče jsou uživateli návykových látek, chybějící rodič nebo rodiče;
  • chudoba rodiny projevující se především následujícími rysy: vysoké zadlužení, ohrožení lichvou, velké množství lidí v bytě, nízká kvalita bydlení, permanentní ohrožení vystěhováním z bytu;
  • omezená možnost trávení volného času v bezpečném prostředí v sociálně vyloučených lokalitách se nenachází žádné prostranství ani zájmové kluby, kde by mohla mládež trávit svůj volný čas a věnovat se zájmovým aktivitám        
  • nedostatek finančních prostředků k realizaci určitých volnočasových aktivit, a s tím související:
  • omezená možnost pro rozvoj kompetencí nutných pro to, aby uspěli v institucích většinové společnosti;
  • problémy ve škole - prospěchové problémy, zameškané hodiny, záškoláctví z důvodu špatné ekonomické situace rodiny nebo špatného klimatu ve škole, předčasné ukončování školní docházky;
  • problémy s vrstevníky - sociální izolace, hádky, šikana, agresivní chování, strach z přijetí vrstevnickou skupinou;
  • útěky z domova
  • experimenty s návykovými látkami
  • předčasná sexuální aktivita
  • zkušenost s diskriminací
  • neznalost vlastních možností a práv a způsobů jejich uplatnění
  • nízké uplatnění na trhu práce
  • špatný zdravotní stav, který souvisí s neznalostí základních hygienických návyků
  • Pokud zájemci o službu řeší alespoň jedné z výše vyjmenovaných problémů, spadají do okruhu osob, kterým je služba určena a mohou se z nich tedy stát uživatelé služby NZDM – KC Hrušov.

  

 

Zásady poskytování služby

  • Dobrovolnost – jsi tady proto, že chceš a nikdo Tě nemůže k  ničemu nutit
  • Anonymita – nemusíš nám říkat své jméno. Stačí nám pouze přezdívka, pod kterou chceš, abychom Tě oslovovali.
  • Nezávislost – nikdo nás neovlivňuje, ani my nebudeme ovlivňovat Tebe.
  • Mlčenlivost, důvěrnost informací – vše, co nám řekneš, zůstane jen mezi námi. Výjimkou jsou situace, kdy budeš hrubě nebo opakovaně porušovat pravidla v NZDM-KC Hrušov (případně poškodíš majetek NZDM). O této situaci budeme muset informovat Tvé rodiče/zákonné zástupce. Zároveň máme ohlašovací povinnost – tzn. že v případě, že se dozvíme o nějakém trestném činu (který si spáchal Ty, nebo byl spáchán na Tobě) jsme povinni toto nahlásit policii. V případě, že o Tobě budeme jednat s třetí osobou, budeš o tom vždy informován.
  • Bezplatnost – běžné aktivity v  klubu se neplatí (výjimkou jsou mimořádné akce jako výlety, tábory apod., kde se podle domluvy hradí symbolická částka).
  • Otevřenost – pokud nevíš, ptej se. Všechny informace Ti rádi sdělíme.
  • Individuální přístup – jsi pro nás jedinečný a proto se tak k  Tobě budeme chovat.
  • Respektování důstojnosti uživatele – každý Tvůj názor je pro nás důležitý.
  • Profesionální přístup víme, jak Ti máme správně poradit.
  • Bezpečnost nemusíš se u nás ničeho bát.
  • Rovný přístup všichni u nás mají stejná práva.

 

 Jaké služby v NZDM poskytujeme

Základní okruh činnosti, které Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež – Komunitní centrum Hrušov poskytuje, odpovídají rozsahu sociální služby Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež definované Zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v § 62:

 

Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti

  • Preventivní programy probíhají formou individuální kontaktní práce, nebo preventivních přednášek – např. v případě preventivního programu zaměřeného na zdraví jsou uživatelé v průběhu poskytování služby upozorňování na důležitost dodržování hygieny, pravidelně po příchodu do NZDM jsou odesíláni umýt si ruce apod., také je s nimi průběžně během otevírací doby konzultován jejich zdravotní stav (když pracovník zpozoruje nachlazeného uživatele, upozorňuje ho na to, že by měl zůstat doma a léčit se), toto probíhá v rámci jednorázových krátkých rozhovorů při kontaktu s uživatelem. V případě preventivních přednášek jsou diskutována závažnější aktuální témata (jako např. hrozba žloutenky, neštovice, pohlavní choroby apod.). Přednášky probíhají vždy jednou měsíčně, případně dle potřeby (např. v lokalitě je hrozba žloutenky – přednáška je uskutečněna i mimo rámec plánovaných přednášek). Preventivní programy jsou tvořeny průběžně vždy na jedno čtvrtletí, kdy je v NZDM probíráno jedno aktuální téma, kterému je přizpůsobena informační nástěnka, volnočasové aktivity s dětmi a projekce v NZDM. (např. téma životního prostředí – na nástěnce se objevují informace o znečištění, jaký dopad má znečištění na naše zdraví, objevují se přednášky o celku životního prostředí, o narušování životního prostředí, o způsobech pomoci životnímu prostředí, volnočasové aktivity pak jsou směřovány na hry typu: jsem nejlepší třídič odpadů apod.)
  • PC gramotnost: : uživatelům je umožněno vzdělávat se při práci na PC – tato aktivita nabízí výuku práce s jednotlivými programy (word, excel, power-point, internet, mail atd.). Jedná se o individuální práci s uživatelem. V současnosti aktivita probíhá dle potřeb uživatelů, neboť běžnému ovládání PC se učí i při volnočasových aktivitách.
  • Finanční gramotnost: jedná se o aktivitu, která je součástí nácviků dovedností. Prostřednictvím této skupinové aktivity jsou uživatelé seznamováni s pravidly správného hospodaření – s prioritami finančního rozpočtu domácnosti (nájem, inkaso, jídlo). Dále jsou vzděláváni k tomu, aby uměli stanovit rozpočet na vybrané pokrmy a aby uměli hospodárně nakoupit potraviny (tento nácvik probíhá v obchodních domech za doprovodu pracovníka).
  • Vedení domácnosti: nácvik vedení domácnosti je realizován u uživatelů, kteří nemají stabilní rodinné zázemí, ve kterém by mohli získat základní dovednosti potřebné pro vedení domácnosti (denní režim, stravování – příprava pokrmů, stolování, úklid apod.)
  • Nácvik grafomotorických dovedností: prostřednictvím skupinové nebo individuální práce s uživateli jsou procvičovány základní motorické dovednosti (jemná motorika i hrubá motorika – práce s nůžkami, papírem, štětci, pastelkami atd.)
  • Besedy: preventivní přednášky na zvolená témata – jedná se o skupinový informační servis pro uživatele vedený pracovníkem NZDM. Témata přednášek se vybírají dle aktuální situace, požadavků uživatelů, nebo zhodnocení pracovníkem (které téma by bylo přínosné). Součástí přednášek jsou také diskuze s uživateli o probíraném tématu. Přednášky mohou být rovněž součástí preventivních programů.
  • Dílny ručních prací: prostřednictvím skupinové nebo individuální práce s uživateli jsou procvičovány základní motorické dovednosti, zároveň jsou uživatelé motivování k získání kvalitních koníčků a učí se základní dovednosti potřebné pro běžný život. Jedná se o preventivní aktivitu, která je úzce propojena s podporou vzdělávání uživatelů. Aktivita reaguje na potřebu zvýšit do budoucna zájem o vzdělávání se v učebních oborech a zvýšit tak schopnost uživatelů uplatnit se při získání zaměstnání.
  • Příprava do školy: : jedná se o aktivitu skupinovou i individuální. Cílem této aktivity je udržení dětí v základním vzdělávacím proudu či přemístění dětí ze speciálních škol do základních škol (pokud to není kontraindikováno psychologickým posudkem uživatele). Doučování probíhá ve dvou fázích: 1) příprava předškolních dětí (z cílové skupiny) na vstup do základní školy – procvičování hrubé a jemné motoriky, poznávání barev, procvičování slovní zásoby a jiných dovedností, které jsou potřebné pro vstup do první třídy ZŠ. 2) doučování školních dětí – zahrnuje pravidelné procvičování českého jazyka a matematiky, poté dle potřeby jednotlivých uživatelů je zpracován konkrétní individuální plán. Uživatelé si v NZDM vypracovávají domácí úkoly, píší pravidelné testy z matematiky a diktáty z českého jazyka.
  • společenské hry: prostřednictvím této skupinové aktivity jsou uživatelé vedeni k pravidlům hry fair-play, učí se kolektivnímu zapojení a komunikaci, učí se také emočnímu ovládání se a zdravému přijímání pocitu prohry.
  • taneční: tato skupinová aktivita pro děvčata je vede k cílevědomosti, učí je zdravému trávení volného času, přínosem u této aktivity je výuka k zodpovědnosti za svěřený majetek NZDM – děvčata se starají o svůj kroj (zároveň se při této aktivitě v souvislosti se starostí o kroj učí prát a žehlit). Zároveň jsou děvčata vedeny k získání sebedůvěry, k tvořivosti, přizpůsobivosti a práci v kolektivu.
  • sportovní aktivity: tato skupinová aktivita je určena převážně chlapcům (ale mohou se zapojit i děvčata). Jedná se o skupinovou práci, při které se chlapci učí zodpovědnosti, dochvilnosti, pravidlům fair-play hry, spolupráci v kolektivu, taktice, umění zdravě přijímat prohru, zároveň se také učí způsobu zdravého trávení volného času.
  • volná aktivita na PC – jedná se o čistě volnočasovou aktivitu, kde se mohou uživatelé plně realizovat při práci na PC.

 

  • Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
  • Zprostředkování návazných služeb
  • Účast na společenských akcích, vystupování pro širší veřejnost – uživatelé mají za doprovodu pracovníků možnost účastnit se různých kulturních akcí (pravidelně ročně se účastní alespoň 4 takovýchto akcí), kde se seznamují s normami společenského chování, za spolupráce s jinými organizacemi jsou také pořádána vystoupení a akce pro širší veřejnost, které jsou prostředkem pro zvýšení informovanosti majoritní společnosti o životu dětí a mládeže ze sociálně vyloučené lokality
  • Exkurze

 

  • Sociálně terapeutické činnosti
  • Nácvik situací: v rámci kvalifikačních dovedností pracovníků jsou uživatelům poskytovány nácviky modelových situací společně se zpětnou vazbou
  • Beseda s externím odborníkem
  • Motivační rozhovor

 

  • Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
  • pomoc při vyřizování běžných záležitostí – pracovníci dle potřeb jednotlivých uživatelů poskytují poradenství, doprovody do institucí, pomoc s vyplňováním listin, případně jednají s institucemi v zájmu uživatele
  • pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s  rodinou a pomoc podpora při

dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob – tato aktivita zahrnuje práci s osobami blízkými, kdy zaměstnanec na přání uživatele vyjednává s třetími osobami

 

 

Místo poskytování služby

Od 3.7.2017  došlo k mimořádné situaci, kdy není možno službu NZDM Hrušov, Vzájemné soužití o.p.s. i nadále poskytovat v prostorách na ulici Riegrova 458/9, 711 00 Ostrava –Hrušov. Tato mimořádná situace byla projednána s uživateli služby a po dohodě je služba v současnosti poskytována za příznivého počasí na ulici před domem Riegrova 458/9, v případě aktivizačních činností jsou pak vždy uživatelé dopředu obeznámeni s místem konání aktivizační činnosti a informace o konání aktivizační činnosti je vyvěšena na vstupu do domu na ul. Riegrova 9. V případě nepříznivého počasí má služba zajištěna dočasné zázemí v prostorách NZDM Liščina na ulici Sodná 25, 711 00 Ostrava – Hrušov.

Ředitelsví organizace Vzájemné soužití, o.p.s. se nachází na adrese: Bieblova 404/8,

702 00 Moravská Ostrava

 

  • tramvajová zastávka Důl Jindřich pro tramvaje č. 1, 2, 8, 9, 11, 14 a 18 je vzdálena cca 2 minuty pěší chůze
  • zastávka trolejbusu/autobusu Husův sad nebo Konzervatoř pro trolejbusy č. 102, 103, 104, 105, 108, 109, 111 a pro autobusy č. 38 a 71 je vzdálena cca 6-8 minut pěší chůze

 

 

 

11.2. Časová dostupnost služby

 

Služba je nabízená klientům celoročně od pondělí do pátku v průběhu, některé akce se uskutečňují i o víkendech

 

Provozní doba NZDM:

 

Pondělí – pátek: 13.30 - 17.00, 17.30-19.00, 19:00 – 20.00 individuální práce dle potřeb uživatelů

Sobota, neděle: nepravidelně

 

Poskytování služby je omezeno v případě personální nouze (pracovní neschopnost, dovolená pracovnic/ků). Nízkoprahové zařízení je při zachování maximální okamžité kapacity otevřeno pouze v případě, že jsou přítomny alespoň dva/ě kontaktní pracovníci/pracovnice, jednak z důvodu zachování kvality poskytované služby, jednak z důvodu zajištění bezpečí pro pracovnice i uživatele. Kontaktní pracovnice/pracovníky v případě potřeby zastupuje vedoucí NZDM.

Pokud zařízení z personálních nebo technických důvodů musí krátkodobě poskytování služby přerušit (z důvodu technické havarijní nebo nouzové situace, v případě nemoci, vzdělávání pracovníků atd.), jsou o tom uživatelé služby vždy informováni: o důvodu a době trvání přerušení služby NZDM viditelným oznámením na vstupních dveřích do zařízení.

Informace o provozní době zařízení mohou uživatelé služby najít na vstupních dveřích do zařízení, na nástěnkách v zařízení, na letácích, na webových stránkách, dále jsou o nich informováni v rámci prvokontaktu a při uzavírání smlouvy. Adresa zařízení je uváděna na všech letácích zařízení.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Donátoři

O jednotlivých donátorech se dočtete ZDE