Horní menu

Drobečková navigace

Domů > Sociální služby > Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež - Hrušov

Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež -  Komunitní centrum Hrušov

Reg. č.: 1827220 v základní síti sociálních služeb Moravskoslezského kraje

 

Poslání:

Posláním NZDM-KC Hrušov je bezplatně poskytovat dětem a mládeži ve věku 6-16 let, z lokality Hrušov a blízkého okolí, bezpečný prostor pro pomoc a podporu při řešení osobních, rodinných, vztahových a školních problémů, a poskytnout prostor pro smysluplné trávení volného času. Pro mládež a mladé dospělé ve věku 17-26 let poskytovat základní sociální poradenství a zprostředkovat návazné služby,  zejména v oblasti vzdělání.

 

Cíle:

Cílem NZDM-KC Hrušov je podporovat děti a mládež k osobnímu rozvoji a pomáhat ke zlepšení kvality jejich života v nepříznivé sociální situací v těchto základních oblastech:

  • Informovanost: zvýšení povědomí a informovanosti o aktuálních společenských tématech prostřednictvím přednášek, poskytování poradenství, zlepšení přístupu k informacím
  • Vzdělávání: podporou při získávání vzdělání (pomoc se školní přípravou, pomoc při výběru SŠ, apod.)
  • Podchycení rozvoje přirozených vloh klientů: (nadání, dispozic, schopností, dovedností, znalostí, atd…)
  • Volný čas: využití volného času prostřednictvím nabídky neplacených volnočasových aktivit.
  • Vztahy: zlepšení mezilidské komunikace prostřednictvím nácviku modelových situací
  • Zaměstnání: příprava na budoucí zaměstnání prostřednictvím praktických aktivit
  • Zdraví: zlepšení zdravotního stavu prostřednictvím podávání informací o důležitosti prevence a o hygieně
  • Návykové látky a závislosti: zvýšení povědomí o nebezpečí užívání návykových látek a o závislostech prostřednictvím přednášek (ve spolupráci také s jinými NNO, které se zabývají touto problematikou)
  • Finance: naučit mládež, jak správně hospodařit s penězi prostřednictvím praktických aktivit
  • Práva: zlepšit znalost svých vlastních práv, ale také všeobecně platných zákonů prostřednictvím přednášek a modelových situací

 

Cílová skupina:

 

Děti a mládež ve věku 6–16 let, kteří bydlí nebo se vyskytují v lokalitě Hrušov a jejím blízkém okolí a hledají bezpečný prostor pro smysluplné trávení volného času i pomoc a podporu při řešení osobních, rodinných, vztahových a školních problémů a záležitostí.

Dospívající a mladí dospělí ve věku 17–26 let, kteří studují nebo potřebují pomoc a podporu při obstarávání osobních záležitostí a problémů, především v oblasti vzdělávání a jiných oprávněných zájmů.

 

Sekundární cílová skupina:

  • účastníci kulturních a jiných akcí z řad širší veřejnosti
  • rodiče a osoby blízké

Pro koho tady nejsme:

-    pro osoby mladší 6 let a starší 26 let

 

Principy poskytování služby

Pracovníci při práci dodržují tyto zásady:

  • Dobrovolnost – Rozhodnutí kdy (v jakém čase, jak často, v jaké dny), co (jaké činnosti, služby) a s kým (vrstevníci, pracovníci) je na uživateli služby. Klient se může rozhodnout, co chce a co nechce.
  • Anonymita – Vstup do klubu není podmíněn nahlášením osobních údajů.
  • Respekt – Pracovníci a klienti se k sobě chovají slušně, navzájem se neovlivňují.
  • Mlčenlivost, důvěrnost informací – Vše co pracovníkovi bude, klientem sděleno nebude dál sdíleno.

 Výjimkou jsou situace, kdy bude klient hrubě nebo opakovaně porušovat pravidla v NZDM-KC Hrušov (případně poškození majetku k NZDM klientem). O této situaci budeme muset informovat rodiče/zákonné zástupce. Zároveň máme ohlašovací povinnost – tzn. v případě, kdy se dozvíme o nějakém trestném činu (který spáchal klient nebo byl spáchán na klientovi) jsou pracovníci povinni toto nahlásit policii. V případě, že o klientovi budeme jednat s třetí osobou, bude klient o tom vždy dopředu informován a musí s tím souhlasit.

  • Bezplatnost – běžné aktivity v NDZM-KC se neplatí (výjimkou jsou mimořádné akce jako výlety, tábory apod., kde se podle domluvy hradí symbolická částka).
  • Otevřenost – Pracovník poskytuje klientovi objektivní informace tak, aby se klient mohl samostatně rozhodnout. Nic nezatajuje, nezkresluje, nezveličuje, nezastrašuje…
  • Individuální přístup – Pracovník uplatňuje osobní přístup ke každému jedinci dle jeho aktuálních potřeb zájmů a možností…
  • Respektování důstojnosti klienta – Pracovník nehodnotí, neodsuzuje, nemoralizuje, nic klientovi nepodsouvá ani nevnucuje a respektuje vlastní rozhodnutí klienta….
  • Profesionální přístup Pracovníci vědí, jaké postupy a metody mají při své práci použít, znají metodiky platné v organizaci a řídí se jimi, mají potřebnou kvalifikaci a odborné vzdělání, znají své kompetence, dbají práv a rovného přístupu, dbají bezpečí…

 

 

Jaké služby v NZDM poskytujeme

Základní okruh činnosti, které Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež – Komunitní centrum Hrušov poskytuje, odpovídají rozsahu sociální služby Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež definované Zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v § 62: 

 

  1. Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti

  - volnočasové aktivity a zájmové kroužky: výtvarná výchova, ruční práce, společenské                                            hry, taneční, sportovní aktivity, volná aktivita na PC                                            

- vzdělávání: příprava na školu, práce na PC, vzdělávání ve finanční gramotnosti, zdraví

- výchovné: preventivní přednášky na zvolená témata

  1. Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím - účast na společenských akcích, vystupování pro širší veřejnost
  2. Sociálně terapeutické činnosti - socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob - jedná se pouze o činnosti v rámci kvalifikačních možností pracovníků
  3. Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí

-  pomoc při vyřizování běžných záležitostí, zejména vyřizování stipendií a finančních prostředků na zaplacení školného, volnočasových kroužků, školních potřeb,

- pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob

 

Pracovníci v terénu nabízejí:

  1. Kontaktní aktivita - se zaměřuje na prohlubování osobního vztahu mezi pracovníkem a klientem. Základní metodou v konzultační části je individuální motivační rozhovor, který je založen na principech aktivního naslouchání. Cílem pracovníka je vést klienta k tomu, aby se více rozpovídal a na základě získaných informací nabídnul klientovi přiměřenou pomoc a podporu.
  2. Vzdělávací aktivita – pracovník se zaměřuje na oblast vzdělávání – pomoc s přípravou do školy (deštníková škola), vědomostních her, přednášek, besed na zvolené téma po předchozí domluvě s dětmi.
  3. Předávání informací - pracovníci v terénu také předávají klientům, případně jejich rodičům, informace např. o nadcházejících akcích pořádaných NZDM, o akcích konaných mimo NZDM (výlety, exkurze, tábor).
  4. Volnočasová aktivita - slouží jako prostředek k navázání kontaktu, důvěry, motivační prvek - koná se na předem vybraném místě - stanovišti v dané lokalitě. Pro tuto aktivitu využíváme vhodný volný prostor. Pracovník hraje s cílovou skupinou hry, zejména pohybového charakteru, s cílem navázat s nimi kontakt (švihadla, badminton, fotbal, vybíjená, tenis, vyvolávaná atd.).

 

Způsoby pomoci

  • Kontaktní práce- jedná se o druh kontaktu s klientem, který má za cíl vytvořit dostatečnou vzájemnou důvěru a podmínky, potřebné pro rozvíjení kontaktu a poskytování dalších služeb.
  • Poskytování základního poradenství- Pracovník NZDM formou rozhovoru s klientem pomáhá klientovi řešit vzniklé aktuální obtíže a zvyšuje kompetence klienta tyto problémy řešit.
  • Informační servis - Poskytování specifických informací pracovníkem klientovi, je prováděn ústní formou, může být doplněn i o písemnou formu např. letáky.
  • Situační intervence - Sociálně pedagogická práce v situacích s výchovným obsahem, které vznikají v prostoru zařízení.(např.: klienti se mezi sebou poperou, situaci s nimi pracovník probere a zopakuje s nimi pravidla, apod.)
  • Řešení krizových situací- Jedná se o řešení krizové situace, vzniklé v životě klienta. Může jít o pozorování chování klienta s důrazem na posouzení aktuálního psychického stavu, rozhovor směrovaný k základní orientaci v příčinách krizového stavu, cílenou intervenci  zaměřenou  na  zvládnutí  potíží.
  • Zprostředkování dalších služeb - Jedná se o dojednání návazné služby v zařízeních návazné péče, fyzický doprovod do těchto zařízení a asistenci při jednáních v těchto zařízeních.
  • Kontakt a jednání s institucemi ve prospěch klienta služby - Jedná se o intervence realizované pracovníkem (ústně, telefonicky, písemně) u institucí návazné péče nebo dalších institucí, které ovlivňují klientův život. Kontakt je realizován se souhlasem a vědomím klienta (nejlépe za jeho přítomnosti).
  • Volnočasové aktivity - Jde o aktivity, poskytující náplň volného času klientů.
  • Vzdělávací a motivační aktivity – pomoc se školní přípravou - školní či mimoškolní                           

       látky, eventuálně některých osobních či společenských návyků (např. hygiena,  

       schopnost hospodařit s   penězi apod.). Základní formou je doučování individuální.

  • Preventivní programy - diskuse, beseda, komponovaný pořad a podobné aktivity realizované v  zařízení buď interními, nebo externími pracovníky.
  • Práce s blízkými osobami- jedná se o poradenství, informační servis poskytovaný blízkým osobám klienta (rodiče, přátelé, kamarádi, …), realizováno pouze se souhlasem klienta.
  • Nácvik modelových situací - jedná se o aktivitu, ve které si klienti mohou nacvičit chování v modelových situacích (situace, které je mohou v životě potkat). Při těchto nácvicích pracovníci korigují průběh děje a následně je poskytována klientům zpětná vazba (dle zkušenosti pracovníků mohou být zakomponovány prvky dramaterapie).
  • Doprovod
  • Pomoc s listinami
  • Skupinová práce
  • Jednorázové základní poradenství – je určeno osobám ve věku 18 – 26 let, kteří již nejsou našimi klienty. Obsahem tohoto jednorázového poradenství může být například: zprostředkování kontaktů na další služby, zjištění dostupnosti bydlení; zaměstnání, atd…

 

 

Kapacita služby

Okamžitá kapacita služby - ambulantní forma NZDM - 10 klientů

 

Okamžitá kapacita služby - terénní forma NZDM - 20 klientů

 

Uvedená kapacita je při počtu 4 přítomných pracovníků. Pro zajištění provozu služby při nižším počtu pracovníků může být okamžitá kapacita snížena.

 

 

Místo poskytování služby :

Komunitní centrum Hrušov, Bieblova 404/8, 702 00, Moravská Ostrava a Přívoz.

Telefon: +420 596 111 894

E-mail: nzdmkchrusov@vzajemnesouziti.cz

FB : NZDM KC Hrušov

 

Kontaktní osoba :

momentálně Lenka Vykopalová

Telefon : +420 734 567 227

 

 

 

PROVOZNÍ DOBA

 

 

 

Ambulance

 

Terén

 

Pondělí

12:30 – 18:00

Bieblova 8

 

Úterý

 

 

12:00 –17:00

Středa

12:30 – 18:00

Zázemí Bieblova 8

 

Čtvrtek

 

 

13:00 – 17:00

Pátek

15:00 – 17:00

Tělocvična  Mexiko

12:00 – 15:00

 

 

   

 

  

Snímek obrazovky 2024-11-08 135717.png

 

 

 

 

 

 

bez názvu[2].pngostrava.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Donátoři

O jednotlivých donátorech se dočtete ZDE